Het DISCOVER Project: ondersteuning van mantelzorgers met techniek

Samenvatting

Met een financiële bijdrage vanuit Europa (CIP Programma) wordt een in Engeland ontwikkeld systeem om digitiaal informele en formele zorgers te ondersteunen getransformeerd naar de Nederlandse situatie zodat het ook hier kleinschalig kan worden getest door de beoogde toekomstige eindgebruikers binnen vier gemeenten: Kerkrade, Rotterdam (deelgemeente IJsselmonde), Alphen aan den Rijn en Almere. Start 1 januari 2012, doorlooptijd 3 jaar. Andere partners komen uit Griekenland, Spanje en Ierland.

Het gaat om het (lokaal) bijstaan en trainen van mantelzorgers en formele zorgers zodat ze vervolgens zelf de antwoorden en kennis kunnen vinden die ze zoeken in het kader van hun taak. Hierbij zal de nadruk liggen op de het gebruik van digitale bronnen en methoden: hoe deze te gebruiken om de broodnodige kennis, antwoorden, informatie te kunnen opvragen/vinden die zij nodig hebben.

De training en ondersteuning is eerder in Birmingham ontwikkeld, voorbereid en getest met Engelse internet toepassingen. Deze zullen worden aangepast aan de Nederlandse situatie gedurende het Discover project. Daarvoor worden nu partners gezocht in Nederland

Na de ontwikkeling en implementatie moet dit 'Discover product' over 3 jaar klaar zijn om op 'de' markt gezet te worden.

 

Achtergrond

Mantelzorgers kunnen gevoelens van isolatie ervaren, omdat ze minder deel uitmaken van een professionele gemeenschap ten opzichte van bijvoorbeeld, personeel in een verzorgingshuis. Zij zullen wegen moeten vinden om antwoorden te krijgen op zorgvragen of om psychologische ondersteuning te krijgen die hen helpt hun rol te vervullen. Online informatie, advies en begeleiding en toegang tot een gemeenschap van collega's en experts kunnen helpen, maar alleen als het gemakkelijk bereikbaar is en op een manier is georganiseerd die goedkoop, intuïtief en gemakkelijk te begrijpen is.

Zowel professionele als mantelzorgers hebben zeer beperkte digitale vaardigheden. Dit wijt men zelf aan de bestaande beperkingen in tijd, middelen, leeftijd, en capaciteit. Ze zijn blijkbaar niet goed in staat om aan te sluiten bij de zogenaamde digitale revolutie. Verzorgers, en degenen die zij verzorgen, maken dus relatief weinig gebruik van de nieuwe en de opkomende sociale media, internet, video-conferencing en sociale netwerken voor hun wederzijds voordeel in te zetten. Ook het gebruik van nieuwe digitale apparaten, zoals digitale tv, touchscreens, smartphones en gamesconsoles is niet vanzelfsprekend.

Om te profiteren van deze nieuwe mogelijkheden, moeten verzorgers digitale vaardigheden ontwikkelen. In deze context wordt ook wel gesproken over digitale geletterdheid, dat wil zeggen, het effectief en efficiënt kunnen zoeken naar informatie, het vermogen om te analyseren en valideren van zoekresultaten, het vermogen meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren, kennis van de netiquette voor leren op afstand (bijvoorbeeld volg op het scherm presentaties, vragen stellen via chat kamers en luisteren / praten met een mentor). Bovendien kunnen verzorgers, als ze volledig begrip hebben van de nieuwe en de opkomende digitale technologieën, hiervan gebruik maken door op een creatieve manier de sociale integratie te verhogen voor diegenen waarvoor zij zorgen. Tegelijkertijd vergroten zij de eigen kansen in een professionele carrière.

Het Concept

DISCOVER zal zich richten op het realiseren van de volgende zaken:

  • een unieke toegangspoort tot e-learning van digitale vaardigheden en zorg-vaardigheden (beide zijn expliciet verweven in alle aspecten van de opleiding);
  • toegang tot instrumenten om de zorg beter te managen;
  • Toegang tot communicatiesystemen waarbij,
    • de mogelijkheid wordt gegeven om gegevens in te voeren in digitale gezondheidssystemen
    • de mogelijkheid bestaat online de familie op de hoogte te houden.
    • Toegang tot reeds bestaande informatie via één-loket
    • Toegang tot ondersteunende netwerken in elk land waar DISCOVER wordt ingezet.

 

DISCOVER  streeft naar het verbeteren van de digitale vaardigheden van de mantelzorgers, het  ondersteunen van hun mogelijkheden tot digitaal communiceren, zelf-leren en ondersteuning met behulp van een web-based leeromgeving.

 

Linea Nova is verantwoordelijk voor de technische implementatie in Nederland. Bij "uitrol"in Nederland zal aan een en ander een eigen karakter worden gegeven door de virtuele wereld VayaV hierbij te betrekken.